Problemstilling

Vi fik udleveret denne problemformulering fra vores kliniske vejleder:


"Nogle patienter føler ikke at de får nok rehabilitering på BNC (Neuroenhed Nord). Hvordan viser vi at rehabiliteringen foregår hele døgnet, og ikke kun når der er skemasat træningsseancer?"


Vi har undersøgt hvilke patientgrupper der bliver indlagt og beskrevet hvilke sygdomme der ligger til grunde for indlæggelsen, herunder f.eks. apopleksi.
Vi har også undersøgt hvad rehabilitering er og lavet en beskrivelse af dette.
Vi har været ude på Neuroenhed Nord for at høre om stedet, fra vores kliniske vejleder, samt afviklet en spørgeskema-undersøgelse som vi har fået patienterne til at besvare. Ydermere har vi læst en masse teori og tilsammen er ovenstående grundlaget for vores besvarelse af problemstillingen. Vi har forsøgt at komme med nytænkning eller innovation, som vi håber kan inspirere og hjælpe i klinisk praksis, således at problemet bliver mindre i fremtiden.

Ud af de 9 patienter som deltog i spørgeskema-undersøgelsen, viser det sig at 77,7 % af patienterne i høj grad er tilfreds med opholdet på BNC (Neuroenhed Nord). Vi kan altså ud fra denne melding fastslå, at patienterne generelt er tilfreds med opholdet. Kun 33,3 % af patienterne, har i følge undersøgelsen svaret at de får for lidt skemasatte træningsseancer.
Problemet er altså ikke, at patienterne føler at de får for lidt skemasatte træningsseancer , men at de føler de får for lidt information ved indlæggelse. Vi ved at plejepersonalet gør en stor indsats, men alligevel føler 66,6 % patienterne (jævnfører vores spørgeskema-undersøgelse) ikke at de har fået tilstrækkelig informationen ved indlæggelsen.

Vi synes der kunne lægges større vægt på at informere patienterne under indlæggelsessamtalen ved evt. at bruge Pri. dokumentet, rehabilitering som pejlesnor. Det er altså dette vi vil innovere ud fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar